Громадська Спілка "СУСАР" 11.2019

Дорожньо-транспортні пригоди – нескінченна трагедія… та ганьба для влади!

         Опрацьовуючи законопроєкти 1193 та 1193-1, проведено примітивний аналіз положень про – Мінінфраструктури та Укртрансбезпеки, які затверджені ПКМУ, на предмет делегованих державою функцій відносно подій, аварій та дорожньо-транспортних пригод. Враження складається, що у представників транспортного відомства спрацьовує службовий імунітет – «захист від надмірної завантаженості». Так, згідно Положення, Укртрансбезпека (ДСБТ) проводить технічне розслідування та аналіз причин дорожньо-транспортних пригод, катастроф, аварій, подій на автомобільному транспорті, веде облік таких катастроф, аварій, пригод, подій, розробляє профілактичні заходи щодо запобігання їх виникненню і контролює проведення цих заходів. Прогнозуючи обсяги роботи, компетентний орган мабуть себе пожалів та обмежився визначенням понять ДТП, аварія та катастрофа. Якщо прямо на місці ДТП ніхто не загинув чи не отримав травми, але зруйновано скажімо людський будинок чи міст, це для ДСБТ не подія. Перекинулась автоцистерна, розлив небезпечних речовин, обмеження чи заборона у русі на автодорогах, евакуація населення, це також не подія, на яку представники ДСБТ в обов’язковому порядку повинні виїжджати, згідно Порядку технічного розслідування. Підтверджується відповідями на запити про публічну інформацію.             
         Але ж статистика річ вперта, рівень аварійності (сайт Нацпола) з «підопічними» лише зростає, у 2018 році (10 міс) з вини ліцензованого транспорту скоєно 351  ДТП з постраждалими, у 2019 (10 міс) – 372 (+ 6 % ). За участю ліцензованого транспорту ріст аварійності з постраждалими + 7,5 % з 373 у 2018 до 401 у 2019 році. Виходить, що у 2019 році необхідно вже було провести 401 технічне розслідування і головне розробити рекомендації щодо профілактичних заходів з підвищення рівня безпеки руху для недопущення таких ДТП. А тепер «циркуляр» визначає, що якщо під час події загинуло до 5 або до 10 осіб отримали травми, результати технічних розслідувань розглядаються територіальними органами. У випадку, коли під час події загинуло 5 і більше або 15 і більше осіб отримали травми, результати технічних розслідувань розглядаються на засіданні Комісії Міністерства інфраструктури України з питань безпеки транспорту. Поки що не зрозуміло повноваження територіальних органів, а головне Комісії Міністерства інфраструктури України з питань безпеки транспорту, зокрема її роль у цих розглядах. 
        Тепер, про результати проведення технічних розслідувань, які оприлюднюються на сайті Укртрансбезпеки. Якщо хтось аналізував, йому буде зрозуміло, для прикладу ДТП, що сталась 16.09.2018, на 58 км + 600 м автодороги М-09 Тернопіль-Львів-Рава-Руська, за участю автобуса та легкового автомобіля, 1 особа загинула та 20 отримали тілесні ушкодження. Пропозиції комісії - перегляд політики планування заходів контролю (нагляду), зокрема, охоплення ділянок системного відправлення автоперевізників без відповідних дозвільних документів, посилення контролю за дотриманням автомобільними перевізниками та водіями, які здійснюють перевезення пасажирів та вантажів, вимог автотранспортного законодавства, проведення позапланової перевірки перевізника відповідно вимог Ліцензійних умов… 28.05.2019 на 439 км автодороги Н-08 Бориспіль – Дніпро – Запоріжжя, ДТП за участю автобуса та напівпричепа, в наслідок аварії 16 дітей отримали ушкодже ння. Пропозиції комісії -  проведення нарад, профілактичних заходів аварійності з питань безпеки дорожнього руху, із залученням власників транспортних засобів, автоперевізників, суб’єктів господарювання у сфері міського електричного транспорту, працівників обласних, районних державних адміністрацій, територіальних підрозділів Національної поліції України, навчальних закладів, громадських організацій, представників засобів масової інформації, а також посилення нагляду та контролю за дотриманням автомобільними перевізниками та водіями, які здійснюють перевезення пасажирів та вантажів, щодо дотримання вимог автотранспортного законодавства, особливу увагу приділити виконанню вимог Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті та Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів. 
        У той же час, виявляються конкретні порушення, які впливають на безпеку дорожнього руху  – не використання або неналежне використання тахографа, не проходження технічного або медичного оглядів, неналежний технічний стан, невідповідність конструкції автобуса чи вантажівки, некомпетентність водія та посадових осіб перевізника, дорожня інфраструктура і багато іншого. Ніколи не буде позитивних результатів, якщо і надалі у висновках пропонувати проводити наради з перевізниками чи посилювати контрольні заходи при цьому не змінюючи нормативну базу, чисельну кількість працівників ДСБТ, не впливаючи на їх підготовленість та оснащеність. 
         Чому у цих висновках зазначають заготовлені поверхневі фрази-пропозиції, які роками не давали та не дають ніякого ефекту, хто аналізує та приймає такі пропозиції і висновки, чим займається Комісія Міністерства інфраструктури України з питань безпеки транспорту, яка, судячи зі стану аварійності, паразитує на кошти платників податків. А конкретні заходи та строки їх виконання, а також контрольний орган за їх виконання не вказуються у висновках тому, що відомство не готове демонструвати перед суспільством свою безпорадність, неготовність, відсталість, некомпетентність та корумпованість. 
         Корінь проблем, у першу чергу необхідно шукати у законодавчій площині, сьогодні нормативно-правові акти у цій сфері розбалансовані та не містять єдиного державницького підходу в досягненні результатів. Для таких цілей в Мінінфраструктури існує профільний Директорат з безпеки на транспорті, який повинен показувати результати саме на цій ниві.