На даним час проходить реформування системи технічного регулювання у сфері обов'язкового технічною огляду колісних транспортних засобів, аспектами якого, є прийняття закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" та внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 30.01.2012 № 137 та від 31.05.2012 № 512. Зміни вносяться постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 141, яка набирає чинності 10.05.2017.
У зв'язку з необхідністю підготовки органів з оцінки відповідності та пунктів технічного контролю, які працюють у сфері обов'язкового технічного контролю колісних транспортних засобів та роз'яснення норм Постанови стосовно застосування вимог щодо забезпечення проведення обов'язкового технічного котролю транспортних засобів, асоціацією «БЕЗПЕКИ СЕРЕДОВИЩА» спільно з Міжнародною асоціацією органів з оцінки відповідності, за участю голови Спілки "СУСАР" Володимира Безбаха 13 квітня 2017 року проведено навчальний семінар на тему: «Практичні аспекти акредитації органів з оцінки відповідності в сфері періодичного технічного огляду колісних транспортних засобів та запровадження нових правил щодо обов'язкового технічного огляду колісних транспортних засобів».
Серед іншого, представниками ГС "СУСАР" проінформовано присутніх про проблемні питання, які виникають під час періодичного технічного огляду транспортних засобів призначених для перевезення небезпечних вантажів.
Відповідно до вимог ст. 19 закону України «Про перевезення небезпечних вантажів» транспортні засоби, якими перевозяться небезпечні вантажі, повинні відповідати вимогам державних стандартів, безпеки, охорони праці та екології, а також у встановлених законодавством випадках мати відповідне маркування і свідоцтво про допущення до перевезення небезпечних вантажів, яке видається територіальними сервісними центрами МВС.
Отже, допущення транспортних засобів для перевезення небезпечних вантажів - це рішення компетентного органу про відповідність конструкції та спеціального обладнання базових транспортних засобів вимогам правил, норм і стандартів.
Відповідне рішення, на даний час, приймається територіальними сервісними центрами МВС на підставі:
1. протоколів перевірки технічного стану транспортних засобів, виданих суб’єктами проведення обов’язкового технічного контролю транспортних засобів, які внесені до реєстру МВС України, або міжнародного сертифіката технічного огляду, виданого відповідно до вимог Директиви 96/96/ЕС і Припису № 1 ЄЕК ООН;
2. результатів перевірки відповідності конструкції транспортних засобів та спеціального обладнання, шляхом візуального огляду, проведеного працівниками територіальних сервісних центрів МВС.
Суб’єкти проведення обов’язкового технічного контролю транспортних засобів є першочерговими спеціально уповноваженими суб’єктами господарювання, які визначають відповідність транспортних засобів встановленим до конструкції і технічного стану вимогам, у тому числі тих, які призначені для перевезення небезпечних вантажів.
Перевірка транспортних засобів на відповідність встановленим вимогам проводиться на підставі Порядку проведення обов’язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.01.2012 № 137.
Звертаємо увагу, що у Додатку № 5 вищезгаданого Порядку, визначені Обсяги перевірки технічного стану транспортного засобу та коди оцінки його невідповідності. Так, розділом «Додаткова перевірка транспортних засобів категорій FL, OX, AT, EX/II, EX/III, які призначено або пристосовано для перевезення небезпечних вантажів» даного Порядку, визначено Обсяги додаткової перевірки транспортних засобів призначених для перевезення небезпечних вантажів. Відповідно, коди 1601 та 1602 Обсягу і є тими критеріями оцінки на відповідність транспортних засобів даної категорії.
Для прикладу, можливі невідповідності: інформаційні таблички про небезпечні вантажі за кількісним та якісним складом, розмірами та місцем установлення не відповідають вимогам. Більш складніша перевірка - конструкція базового транспортного засобу (його складових частин) не відповідає вимогам. Складові частини електромережі за конструкцією, виконанням і місцем установки не відповідають вимогам та інше.
Конструктивні особливості, додаткове обладнання та засоби пожежогасіння транспортних засобів визначаються в залежності від типу базового транспортного засобу, його характеристик, небезпечного вантажу, який планується для перевезення тощо. Для організації належної перевірки, персонал суб’єктів ОТК повинен володіти хоча б початковими знаннями законодавчих та підзаконних актів у сфері дорожнього перевезення небезпечних вантажів або мати постійний зв'язок з консультантом (уповноваженим) з питань безпеки перевезень небезпечних вантажів.
Слід знати, що працівниками сервісних центрів МВС проводиться огляд саме даної категорії транспортних засобів, в частині перевірки відповідності конструкції та спеціального обладнання транспортних засобів. Правові підстави проведення такої перевірки визначені у п. 6.1, 6.9.5 Правил дорожнього перевезення небезпечних вантажів, затверджених наказом МВС України від 26.07.2014 № 822 та кодах 1601,1602 Обсягу перевірки технічного стану транспортного засобу та кодів оцінки його невідповідності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 137-2012.
Для прикладу, у Вінницькій області протягом 2016 року на відповідальних осіб суб’єктів ОТК, за поданням сервісних центрів МВС, складено працівниками Нацполіції 25 адмінпротоколів за ст. 127-1 КУпАП, у 2017 році вже 2.
Нещодавні зміни до Порядку проведення технічного огляду описують критерії за якими до суб’єктів ОТК будуть вживатись заходи реагування, зокрема у разі надходження до Мінінфраструктури інформації від Головного сервісного центру МВС про видачу 10 і більше протоколів, складених з порушенням цього Порядку або Вимог до перевірки.
Так, у разі видачі суб’єктами здійснення обов’язкового технічного контролю транспортних засобів протоколів перевірки технічного стану з порушенням Порядку проведення обов’язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2012 р. № 137, або Вимог до перевірки конструкції та технічного стану колісних транспортних засобів, методів такої перевірки, затверджених наказом Мінінфраструктури від 26 листопада 2012 р. № 710, а також отримання від органів державного нагляду (контролю) інформації про перебування транспортних засобів в непридатному для експлуатації стані (пошкоджений внаслідок дорожньо-транспортної пригоди або розукомплектований, внаслідок чого є непридатним до експлуатації), такі протоколи визнаються Головним сервісним центром МВС недійсними. Якщо протягом року буде виявлено 4 протоколи недійсними, це буде підставою для блокування доступу суб’єкта ОТК до загальнодержавної бази даних про результати обов’язкового технічного контролю транспортних засобів.
Вже сьогодні Головним сервісним центром МВС, за участю експертів та фахівців ГС «СУСАР» розробляється методика проведення перевірок відповідності конструкції та спеціального обладнання базових транспортних засобів вимогам правил, норм і стандартів. Вінницький досвід застосування норм діючого законодавства буде враховано та доповнено.
З керівництвом Нацполіції, Укртрансбезпеки та Митниці проводяться активні консультації щодо спеціальної підготовки їх працівників та організації належного контролю спеціалізованого транспортну на вулично-дорожній мережі.
У зв’язку з цим, радимо керівникам суб’єктів обов’язкового технічного контролю транспортних засобів не зволікати, підготувати свій персонал за спеціально розробленою експертами та фахівцями ГС "СУСАР" програмою та захистити свій бізнес від небажаних представників компетентних органів.