Національне законодавство

УКРАЇНСЬКЕ ЗАКОНОДАВСТВО

у сфері проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів

Основними нормативно-правовими документами, які визначають правові, організаційні, соціальні, економічні на наглядові сфери діяльності, пов’язаними з проїздом великогабаритних та великовагових транспортних засобів в Україні, є Закони України: «Про автомобільний транспорт», «Про дорожній рух», а також: Правила дорожнього руху, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306,  Правила проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 № 30, Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879, Порядок взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування, затверджений наказом Мінінфраструктури/МВС України від 10.12.20113 № 1007/1207.

Законом України «Про автомобільний транспорт» визначено основні терміни у сфері автомобільного транспорту, права і обов’язки суб’єктів автомобільних перевезень та інші особливості проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів.

– великоваговий транспортний  засіб  –  транспортний  засіб   з вантажем  або без вантажу, хоча б один з вагових параметрів якого перевищує встановлену на території України  допустиму  максимальну масу чи осьове навантаження;

– великогабаритний транспортний  засіб  –  транспортний засіб з вантажем або без вантажу, хоча б один з габаритних  параметрів якого перевищує встановлені  на  території  України  допустимі параметри.

Положенням ст. 48 Закону передбачено обов’язковість спеціального дозволу виданого компетентними органами для руху великогабаритних та великовагових вантажів автомобільними дорогами України.

   Статтею 58 Закону уповноважено органи виконавчої влади, що забезпечують реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті (Укртрансбезпека), здійснювати перевірку вагових і габаритних параметрів транспортних засобів.

      Статтею 29 Закону України «Про дорожній рух» передбачено допуск до руху автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами транспортних засобів, габаритні і вагові параметри яких перевищують нормативні при наявності відповідного дозволу.

   Статтею 52-3 уповноважено Нацполіцію України на видачу дозволів на участь у дорожньому русі транспортних засобів, габаритні і вагові параметри яких перевищують нормативні.

       Правила дорожнього руху (ПДР) затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001    № 1306.

ПДР України встановлюють єдиний порядок дорожнього руху на всій території України.

Відповідно до вимог Правил:

       п.2.4-1 У місці здійснення габаритно-вагового контролю на вимогу працівника пункту габаритно-вагового контролю або працівника Нацполіції водій вантажного автомобіля (в тому числі механічного транспортного засобу) повинен зупинитися, з дотриманням вимог цих Правил, а також передати для перевірки документи, зазначені в підпунктах “а”, “б” і “г” пункту 2.1 цих Правил та надати транспортний засіб та причіп (за наявності) для вагового та/або габаритного контролю відповідно до встановленої процедури.

       п.2.4-2 У разі виявлення під час здійснення габаритно-вагового контролю невідповідності фактичних вагових та/або габаритних параметрів, установленим нормам і правилам рух такого транспортного засобу та/або причепу забороняється до отримання в установленому порядку дозволу на проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, про що складається відповідний акт.

       п.22.5  За спеціальними правилами здійснюється рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один із габаритно-вагових параметрів перевищує нормативні.

* за шириною: 2,6 м.

* за висотою (від поверхні дороги): 4 м.

* за довжиною: 22 м.

* за вагою: 40 т.

* навантаження на одну вісь: 11 т.

* вантаж виступає за задній габарит: 2 м.

       

Мал.1 Макимально допустимі габаритні та вагові параметри, при яких дозволено рух без виконання вимог спеціальних правил.

 

 

Додаткові вимоги до габаритних і вагових параметрів встановлені для:

 – контейнеровозів, за встановленим Укравтодором і Нацполіцією маршрутом руху, допустима висота може складати до 4,35 м.;

   –  маршрутних транспортних засобів, довжина може складати до 25 м.;

   – транспортних засобів, за встановленим Укравтодором і ДАІ маршрутом руху, фактична маса складати до 40 т.;

   – контейнеровозів, фактична маса може складати понад 44 т.;

   – контейнеровозів, за встановленим Укравтодором і Нацполіцією маршрутом руху, фактична маса може складати до 46 т.;

   – навантаження:

           одна вісь – 11 т. (для автобусів, тролейбусів – 11,5 т.)

           здвоєні осі – 16 т. (для контейнеровозів – 18 т.)

           строєні осі – 22 т. (для контейнеровозів – 24 т.)

 Вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

       Правила проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 № 30.

 Правилами встановлені Єдині вимоги до проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів з вантажем або без нього автодорогами, вулицями населених пунктів та залізничними переїздами.

   Якщо міжнародним договором України встановлені інші правила, ніж ті, що передбачені цими Правилами, застосовуються правила міжнародного договору.

  Правилами регламентуються: умови і режим проїзду, порядок погодження маршрутів, вимоги до водіїв, обладнання транспортних засобів і розміщення вантажів, вимоги до організації проїзду та порядок отримання дозволу.

  Основним документом, що надає право на рух великогабаритних і великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями і залізничними переїздами та визначає умови і режим їхнього проїзду, є дозвіл, що видається перевізникові Державтоінспекцією за наявності узгодження з дорожніми, комунальними, залізничними та іншими підприємствами і організаціями.

Дозвіл видається:

Департаментом патрульної поліції Нацполіції України – у разі виїзду за межі України або в’їзду на територію України;

Департаментом патрульної поліції Нацполіції України або відповідними підрозділами Головних управлінь Нацполіції – якщо маршрут пролягає в межах області, між областями або містом Києвом та іншими адміністративно-територіальними одиницями;

міськими або районними підрозділами Головних управлінь Нацполіції – якщо маршрут проходить у межах міста, району.

       Дозвіл видається на одноразовий проїзд великогабаритного і великовагового транспортного засобу. У разі здійснення постійних проїздів за одним маршрутом тим самим транспортним засобом дозвіл може видаватися на декілька проїздів, але не більш ніж на три місяці.

       Водії великогабаритних і великовагових транспортних засобів зобов’язані: дотримуватися зазначеного в дозволі маршруту, вживати необхідних заходів для безперешкодного і безпечного проїзду зустрічних транспортних засобів, періодично зупинятися у зручних місцях, з метою надання можливості для обгону транспортними засобами, що рухаються за ними, не створювати перешкод для руху іншим транспортним засобам. Водіям вищезгаданих транспортних засобів забороняється: здійснювати обгін транспортних засобів, що рухаються зі швидкістю 30 км/год. і більшою; буксирувати інші транспортні засоби; рухатися в умовах туману, ожеледі, снігопаду та в інших умовах недостатньої видимості, рухатися узбіччями дороги, зупинятися поза спеціально визначеними стоянками.

       Великогабаритні і великовагові транспортні засоби повинні бути укомплектовані: не менше ніж двома противідкатними упорами для додаткової фіксації коліс автомобіля-тягача та кожного з причепів у разі вимушеної зупинки, знаками «Об’їзд перешкоди з лівого боку», «Об’їзд перешкоди з правого боку», діаметром 600 мм кожний, виготовленими зі світлоповертального матеріалу відповідно до вимог стандартів, вісьмома конусами з горизонтальними світлоповертальними смугами білого і червоного кольору, розташованими почергово (висота конусів –  600 мм, ширина білих і червоних смуг – 150 мм), жорстким буксиром, миготливим ліхтарем червоного кольору або знаком аварійної зупинки, комплектом ланцюгів проти ковзання (у період з 1 жовтня до 1 квітня), жилетом оранжевого кольору зі світлоповертальними елементами, не менш ніж одним проблисковим маячком оранжевого кольору з автономним живленням, використання якого погоджується з Державтоінспекцією. Кабіна великогабаритного транспортного засобу повинна бути обладнана не менш ніж двома дзеркалами заднього виду, розташованими з лівого і правого боків кабіни, на зворотному боці яких нанесені почергово під кутом 45 градусів світлоповертальні смуги білого і червоного кольору. Дзеркала повинні забезпечувати достатній огляд у горизонтальній та вертикальній площинах, з урахуванням габаритів вантажу, що перевозиться, під час руху як на прямій, так і на кривій ділянці автомобільної дороги. Дзеркала заднього виду кріпляться за допомого пристроїв, які б забезпечували їхнє відхилення вперед або назад під зусиллям 20-25 кгс, спрямованим паралельно поздовжній осі транспортного засобу.

    Кріплення і розміщення негабаритного вантажу на транспортному засобі повинні бути надійними і відповідати таким вимогам: забезпечувати стійкість вантажу на транспортному засобі і його збереження, не порушувати стійкості транспортного засобу і не ускладнювати керування ним, не обмежувати водієві оглядовість.

   Супроводження автомобілем прикриття обов’язкове у разі, якщо ширина великогабаритного транспортного засобу перевищує 3,5 м. або довжина – 24 метри. Під час супроводження автомобіль-прикриття повинен бути обладнаний, із дотриманням вимог стандартів, проблисковим маячком оранжевого кольору, увімкнення якого не дає переваги в русі, а лише є допоміжним засобом інформування інших учасників руху. На автомобілі-прикриття повинен бути встановлений дорожній знак «Об’їзд перешкоди з лівого боку». Супроводження патрульним автомобілем Державтоінспекції обов’язкове у разі, якщо ширина великогабаритного транспортного засобу перевищує 3,75 м. або довжина – 30 м., або він під час руху хоча б частково буде займати смугу зустрічного руху. На патрульних автомобілях Державтоінспекції під час супроводження повинні бути постійно ввімкнені проблискові маячки синього кольору і фари ближнього світла.

       Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 «Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування».

       Порядком визначено: терміни, які вживаються, вимоги до контрольно-вимірювального обладнання та пунктів габаритно-вагового контролю, до габаритно-вагового контролю, плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, процедуру погодження маршруту та видача дозволу на рух, відповідальність учасників відносин у сфері габаритно-вагового контролю, ставки плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів.

      Габаритно-ваговий контроль – контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

 Постановою визначено декілька принципових для багатьох водіїв моментів:

       У темну пору доби місце здійснення габаритно-вагового контролю (ГВК) повинне бути освітленим. Забороняється експлуатація пересувних пунктів у темну пору доби, крім випадків, коли такий пункт розташовано на освітлених ділянках автомобільних доріг, у морських, річкових портах, вантажних терміналах, місцях формування вантажопотоків.

     Під час здійснення контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.

Контроль за наявністю у водіїв великовагових та великогабаритних транспортних засобів дозволу на рух здійснюють відповідні підрозділи МВС, що забезпечують безпеку дорожнього руху, та територіальні органи Укртрансбезпеки, які здійснюють габаритно-ваговий контроль.

       Габаритно-ваговий контроль на стаціонарних пунктах включає документальний, попередній  та /або точний контроль, на пересувних –  документальний, точний контроль.

       У разі виявлення під час здійснення попереднього габаритно-вагового контролю на стаціонарних або автоматичних зважувальних пунктах факту перевищення установлених габаритно-вагових параметрів здійснюється точний габаритно-ваговий контроль.

         За результатами точного габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка результатів здійснення контролю, із зазначенням часу і місця його проведення, а на запит водія – міжнародний сертифікат зважування вантажних транспортних засобів, якщо пункт ГВК уповноважений видавати такі сертифікати.

      У разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд. Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.

       У разі здійснення руху з порушенням умов, визначених у дозволі на рух, подвійний розмір застосовується в частині перевищення фактичних показників над показниками, визначеними у дозволі, за пройдену частину маршруту.

       У разі наявності плати за проїзд є чинним протягом усього маршруту.

       У разі наявності підозри щодо перевищення нормативних габаритно-вагових параметрів транспортного засобу працівники пунктів ГВК проводять його повторне зважування.

       У разі виявлення на стаціонарних або пересувних чи автоматичних зважувальних пунктах порушення правил проїзду великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів такий транспортний засіб тимчасово затримується згідно із статтею 265-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

       Власник великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу або уповноважена ним особа має право привести габаритно-вагові параметри транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами шляхом часткового розвантаження, перевантаження на інший транспортний засіб або у будь-який інший спосіб.

       Після приведення габаритно-вагових параметрів транспортного засобу  у відповідність з установленими нормативами і внесення плати за проїзд такий транспортний засіб спрямовується для здійснення повторного габаритно-вагового контролю. Якщо під час здійснення такого контролю фактів перевищення габаритно-вагових параметрів не виявлено, транспортний засіб може продовжити подальший рух.

       У разі відмови водія транспортного засобу від проходження габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів складають акт за формою, встановленою

Мінінфраструктури, з оперативним повідомленням відповідного підрозділу Нацполіції, що забезпечує безпеку дорожнього руху.

       Плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні.

       Перевізник має право на відшкодування вантажовідправником чи замовником коштів, внесених у рахунок плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу.

       Про випадки невиконання водієм транспортного засобу законних вимог посадових осіб та/або працівників Укртрансбезпеки та її територіальних органів щодо зупинки транспортного засобу для проведення габаритно-вагового контролю Укртрансбезпекою або її територіальний орган, що здійснює ГВК, оперативно повідомляє відповідним підрозділам Нацполіції, що забезпечує безпеку дорожнього руху.

       Відповідальність за збереження великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, рух яких заборонено, за весь час з моменту заборони руху до його відновлення несе перевізник, а в разі перевезення вантажу – вантажовідправник.

       Відповідальність за збитки, завдані власникові великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу чи вантажу, а також третім особам у зв’язку із забороною руху, внаслідок невідповідності фактичної ваги вантажу даним, зазначеним у товарно-транспортній документації, несе вантажовідправник.

       Основним нормативним документом, який регламентує порядок взаємодії органів державної влади при проведенні габаритно-вагового контролю, є спільний Наказ Мінінфраструктури України та МВС України від 10.12.2013 № 1007/1207 «Про затвердження Порядку взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування».

       Принциповими для водіїв є наступні положення спільного наказу:

  1. Габаритно-ваговий контроль транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів під час їх проїзду автомобільними дорогами загального користування проводиться посадовими особами Укртрансбезпеки і відповідних підрозділів Нацполіції України.
  1. Укртрансбезпекою:

– самостійно визначаються місця проведення габаритно-вагового контролю, за погодженням з відповідним підрозділом Нацполіції України;

– розробляються і погоджуються графіки роботи пунктів габаритно-вагового контролю з службами автодоріг та відповідними підрозділами Нацполіції України;photo5

– здійснюється зупинка транспортних засобів для проведення габаритно-вагового контролю, з дотриманням ПДР України та положень постанови Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 № 422;

– про результати здійснення  габаритно-вагового контролю водієві видається відповідна довідка;

– складається акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних або вагових параметрів та визначають суму плати за проїзд;

– у разі невиконання водієм транспортного засобу вимог посадових осіб Укртрансбезпеки щодо зупинки транспортного засобу для проведення габаритно-вагового контролю повідомляють про це працівників відповідних підрозділів Нацполіції України;

– у разі відмови водія транспортного засобу від проходження габаритно-вагового контролю складається акт про таку відмову водія;

– у журналі обліку реєструються транспортні засоби, щодо яких здійснювався габаритно-ваговий контроль і параметри яких перевищують нормативні;

– перевіряють у водіїв великогабаритних та великовагових транспортних засобів наявність дозволів на участь у дорожньому русі;

– у разі відсутності документів, визначених ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», до автомобільних перевізників застосовують адміністративно-господарські штрафи, згідно ст. 60 вищезазначеного закону.

  1. Нацполіцією:

– здійснюється зупинка транспортних засобів по факту невиконання водієм вимог посадових осіб Укртрансбезпеки про зупинку транспортного засобу для проведення габаритно-вагового контролю;

– здійснюється перевірка у водія  великогабаритного та великовагового транспортного засобу наявності дозволу на участь у дорожньому русі, оформленого в установленому законом порядку. У разі відсутності такого дозволу вживаються заходи щодо проходження таким транспортним засобом габаритно-вагового контролю;

– у разі виявлення порушень правил проїзду водія  великогабаритних та великовагових транспортних засобів, у тому числі за результатами здійснення їх габаритно-вагового контролю, вживаються заходи реагування, передбачені діючим адміністративним законодавством.

©2018 "СУСАР" - «Спілка учасників спеціального автодорожнього руху»

Log in with your credentials

Forgot your details?